Marie Molová - Práce vlastním nástrojem | Praha | DOX Centrum současného umění | 07/04 - 04/05/14
Na počátku 70. let, v období, vstupovala česká společnost na jedné straně do mrákotného dvacetiletí normalizace, současně se ale také vydávala dál po spletitých a vzrušujících cestách druhých, třetích a čtvrtých kultur. Malířka Marie Molová tehdy dokončovala studia na AVU, v dusivé atmosféře, která ji přivedla do prostředí kladenských dolů, kde byla později i zaměstnána a které jistě nebyly bez vlivu na řadu, náladou obvykle temných, obrazově však výrazných a v tvůrčím i osobním vývoji významných snů (mezi lety 1968 a 1971).
Marie Molová je nejen zapsala (jedná se o unikátní sérii 35 snů, se spirálovitě se vracejícími motivy domů, kostelů, zahrad, stromů, specifických postav, válčících sil atd., jejíž četba bude podnětná nejen pro znalce jungovských symbolů), jejich nejvýraznější motivy také zachytila v linorytech, které pak kolorovala.
Soubor Sny (1971), existující v jediném exempláři unikátně zpřístupněném na výstavě v Poličce, se stal východiskem autorčiných vlastních vizuálních reinterpretací – metodu podobnou té, kterou autorka používá napříč svojí tvorbou a stejně tak v další vystavené knize Proměny (1997-2001), a kterou nazývám „prací vlastním nástrojem“.